W trakcie wykonywania transportu drogowego przewoźnicy podlegają stałym kontrolom drogowym prowadzonym przez Inspekcję Transportu Drogowego. Kontrole te często ujawniają nieznaczne naruszenia jak przekroczenie czasu jazdy bez przerwy o kilka minut lub niewielkie przekroczenie nacisku na oś pojazdu. Zdarza się jednak, że wyniki kontroli wskazują na wystąpienie najpoważniejszych naruszeń, tj.: 

  1. brak licencji wspólnotowej; 
  2. nieaktualne badanie techniczne pojazdu;
  3. wykrycie podłączenia do tachografu urządzenia zakłócającego rejestrację rzeczywistego czasu pracy kierowcy. 

Skutkiem stwierdzenia najpoważniejszych naruszeń w transporcie może być nałożenie surowej kary pieniężnej przez ITD. Warto zatem wiedzieć jak odpowiednio powinien zareagować przedsiębiorca transportowy lub spedytor w sporze z ITD. Sprawa przy tym zacznie się z chwilą otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postępowania przed ITD. 

Postępowanie przed ITD

Doręczenie zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego przez ITD rozpoczyna bieg 7-dniowego terminu na złożenie wyjaśnień w sprawie wskazanych naruszeń. Niezwłocznie po doręczeniu takiego zawiadomienia warto skonsultować się z Kancelarią prawa transportowego Gaweł Adwokaci, tak aby odpowiednio przygotować argumenty i dowody w sprawie pozwalające na podjęcie skutecznej obrony przed ITD. 

Postępowanie wobec osoby zarządzającej transportem

W przypadku najpoważniejszych naruszeń bardzo często do odpowiedzialności pociąga się osobę dysponującą certyfikatem kompetencji zawodowych, czyli osobę zarządzającą transportem. Jeśli mamy do czynienia z jednoosobową działalnością gospodarczą i przedsiębiorca jest jednocześnie posiadaczem certyfikatu kompetencji zawodowych to ITD jako organ będzie wszczynał tylko jedno postępowanie w zakresie wykazanych naruszeń. W przypadku gdy transportem zarządza osoba trzecia, z którą przewoźnik zawarł umowę, wówczas wszczęte zostaną dwa postępowania, które będą toczyć się jednocześnie i mogą skutkować nałożeniem dwóch osobnych kar. Także i w tym wypadku wskazane jest, aby skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej już na samym początku sprawy.

Jaką karę może nałożyć ITD?

Po rozpatrzeniu sprawy ITD wydaje decyzję, w której: 

  1. odstąpi od nałożenia kary lub też; 
  2. nałoży karę pieniężną, której wysokość odpowiada liczbie zatrudnionych kierowców i zgodnie z przepisami nie może ona przekroczyć: 

a) 15 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej do 10 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli; 

b) 20 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej powyżej 10 do 50 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli; 

c) 25 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej powyżej 50 do 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli; 

d) 30 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej większej niż 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli; 

e) 40 000 złotych – dla podmiotu wykonującego inne czynności związane z przewozem drogowym; 

f) 1 500 000 złotych – dla przedsiębiorcy prowadzącego pośrednictwo przy przewozie osób.

Z praktyki naszej kancelarii wynika, że Inspekcja Transportu Drogowego podchodzi do spraw nakładania kar bezkompromisowo. Oznacza to, że jeśli wystąpiło naruszenie ITD nałoży karę, której nie będzie w żaden sposób stopniował. Kary za naruszenia dla przewoźników są wprost wskazane w przepisach i są to konkretne kwoty. Prowadzący sprawę inspektor ITD nie może więc wybrać jaka kwota kary odzwierciedlać będzie powagę konkretnego naruszenia.

Odwołania od kar ITD

Ukaranemu przedsiębiorcy transportowemu przysługuje prawo do złożenia odwołania. W tym wypadku odwołanie składa się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Jest to kluczowy moment w sprawie na podjęcie walki z ITD.

Jak bronić się przed ITD w odwołaniu?

Po pierwsze żeby bronić się w odwołaniu to należy pamiętać o jego złożeniu. Dalej szansą na wygranie sprawy przed ITD jest wykazanie, że przewoźnik nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć. Z kolei w zakresie naruszeń dotyczących czasu pracy kierowców argumentować należy, że zapewniono właściwą organizację i dyscyplinę pracy ogólnie wymaganą w stosunku do prowadzenia przewozów drogowych, umożliwiającą przestrzeganie przez kierowców właściwych przepisów unijnych.

Kancelaria Gaweł Adwokaci Gliwice wspiera przewoźników w sporach z ITD oraz USCK. Nasze usługi skupiają się na poszukiwaniu drogi do uwolnienia przedsiębiorcy transportowego od odpowiedzialności za zarzucane naruszenia. Jako Kancelaria adwokacka dążymy w sporach z ITD i UCSK do uniknięcia przez naszych klientów konieczności zapłacenia wysokich kar finansowych. 

Wpis: KB